مسایل مربوط به روزه استفتاء از آقای خامنه ای
سؤال : اگر زنى در حال روزه نذرى معین حیض شود، چه حکمى دارد؟
پاسخ: روزه با عارض شدن حیض باطل مىشود و قضاى آن بعد از طهارت واجب است.
سؤال : شخصى از اول ماه رمضان تا بیست و هفتم ماه را در وطن خود روزه گرفته و در صبح روز بیست و هشتم به دبى مسافرت کرده و در روز بیست و نهم به آنجا رسیده و متوجه شده که در آنجا عید اعلام شده است، او اکنون به وطن خود برگشته، آیا قضاى روزههایى که از وى فوت شده، واجب است؟ و اگر یک روز قضا نماید، ماه رمضان نسبت به او بیست و هشت روز مىشود و اگر بخواهد دو روز قضا کند، روز بیست و نهم در جائى بوده که در آنجا عید اعلام شده بود، این شخص چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر اعلان عید در روز بیست و نهم در آن مکان، به نحو شرعى و صحیح باشد، قضاى آن روز بر او واجب نیست، ولى این کشف مىکند که یک روز روزه در اول ماه از او فوت شده، لذا واجب است قضاى روزهاى را که یقین به فوت آن دارد بجا آورد.
سؤال : اگر روزهدارى هنگام غروب در سرزمینى افطار کرده باشد و سپس به جائى مسافرت کند که خورشید در آن هنوز غروب نکرده است، روزه آن روز او چه حکمى دارد؟ آیا تناول مفطرات براى او در آنجا قبل از غروب خورشید جایز است؟
پاسخ: روزه او صحیح است و تناول مفطرات در آن مکان قبل از غروب خورشید با فرض اینکه در وقت غروب در سرزمین خود افطار کرده، براى او جایز است.
سؤال : شهیدى به یکى از دوستانش وصیت نموده که احتیاطا از طرف وى چند روز روزه قضا بگیرد، ولى ورثه شهید به این مسائل پایبند نیستند و طرح وصیت او هم براى آنها ممکن نیست و روزه گرفتن هم براى دوست آن شهید مشقت دارد، آیا راه حل دیگرى وجود دارد؟
پاسخ: اگر آن شهید به دوست خود وصیت کرده که خودش شخصا براى او روزه بگیرد، ورثه او در این مورد تکلیفى ندارند، و اگر براى آن فرد روزه گرفتن به نیابت از شهید مشقت دارد، تکلیف از او ساقط است.
سؤال : من فردى کثیر الشک هستم و یا به تعبیر دقیقتر زیاد وسوسه مىشوم، و در مسائل دینى بخصوص فروع دین زیاد شک مىکنم، یکى از موارد آن این است که در ماه رمضان گذشته شک کردم که آیا غبار غلیظى که وارد دهان من شده آن را فرو بردهام یا خیر؟ و یا آبى را که داخل دهانم کردم، خارج کرده و بیرون ریختم یا نه؟ در نتیجه آیا روزه من صحیح است یا خیر؟
پاسخ: روزه شما در فرض سوال محکوم به صحت است و این شکّها اعتبارى ندارند.
سؤال: آیا حدیث شریف کساء را که از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نقل شده، حدیث معتبرى مىدانید؟ آیا نسبت دادن آن در حالت روزه به حضرت زهراى مرضیه سلام الله علیها جایز است؟
پاسخ: اگر نسبت دادن آن بصورت حکایت و نقل از کتابهایى که آن را نقل کردهاند باشد، اشکال ندارد.
سؤال : از بعضى از علما و غیر آنان شنیدهایم که اگر انسان هنگام روزه مستحبى به خوردن غذا دعوت شود، مىتواند آن را قبول کرده و مقدارى از غذا میل کند و با این کار روزهاش باطل نمىشود بلکه ثواب هم دارد، امیدواریم نظر شریف خود را در این باره بیان فرما یید.
پاسخ: قبول دعوت مؤمن در حال روزه مستحبى، شرعاً امرى پسندیده است و خوردن غذا به دعوت برادر مومن هر چند روزه را باطل مىکند ولى او را از اجر و ثواب روزه محروم نمىسازد.
سؤال : دعاها یى مخصوص ماه رمضان به صورت دعاى روز اول و روز دوم تا آخر ماه وارد شده است، قرائت آنها در صورت شک در صحت شان چه حکمى دارد؟
پاسخ: به هر حال اگر قرائت آنها به قصد رجاء ورود و مطلوبیت باشد اشکال ندارد.
سؤال : شخصى قصد داشت روزه بگیرد، ولى براى خوردن سحرى بیدار نشد لذا نتوانست روزه بگیرد. آیا گناه روزه نگرفتن او به عهده خود وى است یا کسى که او را بیدار نکرده است؟ و اگر فردى بدون سحرى روزه بگیرد، آیا روزهاش صحیح است؟
پاسخ: روزه نگرفتن بخاطر عجز از روزه، معصیت و گناه نیست هر چند بر اثر سحرى نخوردن باشد. بهرحال در این مورد چیزى بر عهده دیگران نیست، و روزه بدون خوردن سحرى هم صحیح است.
سؤال : روزه روز سوم ایام اعتکاف در مسجد الحرام، چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر مسافر باشد و قصد اقامت ده روز در مکه مکرمه نماید و یا نذر کرده باشد که در سفر روزه بگیرد، بر او واجب است بعد از اینکه دو روز روزه گرفت، اعتکاف خود را با روزه روز سوم کامل کند. ولى اگر قصد اقامت و یا نذر روزه در سفر، نکرده باشد، روزه او در سفر صحیح نیست و با عدم صحت روزه اعتکاف هم صحیح نیست.